از زعفران و قيمت آن در نقاط مختلف دنيا چه مي دانيد؟

يکشنبه 12 ارديبهشت 1400
0:15
اسمِ زیبای تو

از زعفران و قيمت آن در نقاط مختلف دنيا چه مي دانيد؟

زعفران به عنوان گرانترين گياه در دنيا شناخته و از آن به عنوان طلاي قرمز ياد مي شود، در طبيعت از گياه کروکوس ساتيووس و در فصل پاييز بدست مي آيد. در دوران باستان يوناني ها و رومي ها از زعفران به عنوان ماده خوشبو کننده استفاده ميکردند و در صده ي ???? در چين از آن به عنوان دارو کمک ميگرفتند. اين گياه زماني که عده اي از جمعيت کليسايي پروتستان به آمريکا مهاجرت کردند به آنجا برده و در ساحل شرقي کشت داده شد است.

زعفران چيست ؟

زعفران رشته ها (پرچم هاي) گل گياه کروکوس است که که رنگي طلايي داشته و از خشک شدن اين رشته ها حاصل ميشود که نحوه خشک کردن آنها تا حد زيادي در ميزان رنگ دهي رشته ها موثر است. توصيف عطر و طعم زعفران کار بسياري دشواري است و عده اي عطر آن را چوب مانند و طعمش را در برخي از غذاها شيرين، ولي به طور کلي زعفران طيف وسيعي از بو ها و طعم ها را در خود جاي داده است و شايد يکي از عوامل خاص بودن اين ادويه همين موضوع باشد.

به طور کلي نظر هاي زيادي درباره گرانترين ادويه موجود در جهان وجود دارد، به طور مثال يک نوع‌ ادويه تند که محصول آن در اتريش کشت ميشود فلفل پرويان است که با نام چاپريتا شناخته ميشود، اين فلفل به ازاي هر کيلوگرم ?? هزار دلار قيمت گذاري ميشود و همينطور ادويه هايي همچون هل، وانيل، دارچين و زرد چوبه جزء گرانترين ها محسوب شده، اما‌با اين حال کارشناسان اهل فن زعفران را بسيار ارزشمند تر از ساير گياهان و ادويه ها ميدانند. بر اساس قيمت هاي ثبت شده در بازار هاي جهاني قيمت هر کيلو زعفران حدود???? دلار آمريکا قيمت گذاري شده است و اين موضوع تا حد زيادي به نوع زعفران و خواستگاه آن بستگي دارد. براي خريد زعفران بدون واسطه و با کيفيت به صفحه لينک شده مراجعه کنيد.

براي کساني که ممکن است اطلاعات چنداني راجع به اين طلاي قرمز نداشته باشند بايد اين نکته را يادآور شد که قيمت گذاري بر روي زعفران، تنها بر روي رشته هاي آن است و ديگر محصولات حاصل از آن مانند روغن و پودر زعفران قيمت هايي غير واقعي يا فرعي نسبت به زعفران دارند. و به طور کلي شما در هر جايي با قيمت زعفران برخورد کرديد اين قيمت ها مربوط به رشته هاي زعفران است و به طور کلي به شما توصيه ميکينم که از خريد محصولات جانبي زعفران خودداري کنيد زيرا تشخيص اصلي و تقلبي بودن مواد موجود در اين محصولات کار بسيار دشواري است. زعفران، يکي از سوغات مشهد مقدس است که در کنار زرشک، نبات و ديگر ادويه ها در اين شهر مقدس به وفور يافت مي شود.

قسمت هاي مختلف گل گياه کروکوس براي موارد غذايي و پزشکي مورد استفاده قرار ميگيرد اما مهم‌ ترين بخش آن پرچم اين گل ميباشد. اولين قدم در برداشت زعفران کاشتن پياز آن در اواخر جولاي يا مرداد ماه تا اواخر آگوست يا شهريور ماه است، و زمان گل دهي و برداشت محصول از اواخر مهرماه يا نوامبر تا اواخر آبان ماه است. همه ي اين زمان ها بسته به نوع آب و هوا و زميني که محصول در آن کشت ميشود متغير است.قسمت بالاي رشته ها يا پرچم گل کروکوس سرگل نام دارد که زعفران خالص نيز ميتوان آنرا نام گذاري کرد و بيشترين ميزان رنگ دهي در اين قسمت از رشته ها وجود دارد. از قسمت بالاي رشته ها تا قسمت سفيد رنگ پوشال نام دارد که شامل رشته ي زعفران به علاوه ? تا ? ميلي متر از خامه ي گل را نيز در بر ميگيرد. قسمت بعدي نگين نام دارد که همان پوشال است ولي با ظاهري ضخيم تر نسبت به پوشال و همچنين از نظر زيبايي همينطور عطر و طعم بيشتري نيز دارا ميباشد. شما مي توانيد با مراجعه به صفحه قيمت زعفران بهرامن ، قيمت بروز اين ادويه را بدست آوريد.

استفاده هاي مختلف از زعفران در ميزان و نوع استفاده از آن در کشور هاي مختلف متفاوت است و واحد اندازه‌ گيري آن مثقال و گرم و در بعضي از کشور ها مانند انگلستان اونس ميباشد که هر اونس برابر ??.?? گرم است.

قيمت زعفران نگين در کشور هاي مختلف به شرح زير است ؛

ايران به ازاي هر گرم ? تا ?.? يورو

هند به ازاي هر گرم ?.? تا ? يورو

ايالات متحده آمريکا به ازاي هر گرم? تا ?.? يورو

کانادا به ازاي هر گرم ? تا ?.? يورو

اروپا کشور هاي همچون اسپانيا ايتاليا و آلمان به ازاي هر گرم ? تا ? يورو

بريتانياي کبير به ازاي هر گرم ? تا ? يورو

امارت متحده عربي به ازاي هر گرم ?.? تا ?.? يورو

چين به ازاي هر گرم ? تا ?.? يورو

ترکيه به ازاي هر گرم ?.??تا ?.? يورو

اين قيمت ها در سال ???? ميلادي به ثبت رسيده است.

همانطور که مشخص است قيمت بالاي اين طلاي قرمز است که در زير به چرايي آن ميپردازيم؛

همانطور که در بالا شرح داده شد زعفران تنها در زمان مشخص ?? تا ?? روزه قابل برداشت است که اين زمان محدود باعث خاص بودن و به طبع افزايش قيمت اين ادويه کمک ميکند.

از همين رو تمام کساني که به نوعي درگير با اين صنعت هستند بعد از اتمام فصل برداشت ميبايست تا سال بعد براي برداشت دوباره محصولات صبر کنند.

همچنين در زمين‌هايي که زعفران کاشت و برداشت ميشود نمي توان در ساير فصول سال گياه ديگري را کاشت و از آن بهره برد.

تک تک گل هاي زعفران بايد به وسيله انسان و دست و همچنين با دقت بسيار بالا برداشت شود تا کيفيت زعفران حفظ شود.

تنها از هر ساقه و پياز زعفران دو تا سه گل زعفران رشد ميکند.

کارگراني که هنگام برداشت در زمين ها کار ميکنند بايد با ظرافت خاصي اقدام به برداشت گل ها کنند.

همچنين هنگام جداسازي رشته هاي زعفران از گل آن، بايد با دقت زيادي اين کار صورت بگيرد که همه اين موارد حوصله و زمان زياد و همچنين مهارت هاي منحصر به فرد خود را طلب ميکند

هر گل زعفران تنها ? رشته يا پرچم قرمز رنگ ميدهد که اين موضوع سبب ميشود هزاران گل براي مقدار قابل عرضه اي از زعفران چيده شود

بعد از جدا سازي رشته ها نيز به طور مجدد رشته ها را مورد بررسي قرار ميدهند تا قسمت هاي مختلف رشته ها را جدا کنند که هر کدام براي بخش خاصي دسته بندي ميشوند.

در آخر نيز همه‌رشته هاي جدا شده و تقسيم بندي شده بر اساس نوع آنها بايد طي يکسري از فرايند هاي حساس با دقت در محيطي تاريک خشک شوند.

و اينکه چه شما به ميزان ?? گرم زعفران چه ? کيلوگرم زعفران در اختيار داشته باشيد بايد همه ي مراحل بالا را به دقت و با حوصله تمام انجام دهيد.

منبع : الف


[ بازدید : 111 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به اسمِ زیبای تو است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]